بیکاری در کردستان: نبود شغل یا عدم‌مهارت؟

وی تربیت نیروی ماهر و متخصص در بخش‌های مختلف را یكی از پیش‌نیازهای ایجاد اشتغال دانست و گفت: باید براساس نیازهای بازار كار اقدام به تربیت نیرو كرد.
وی با اشاره به اینكه اكنون در استان كردستان برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای از جمله گچ كاری و آرماتوربندی كه از نیازهای اصلی بازار كار است، آموزش داده نمی‌شود، از مسوولان این بخش خواست در زمینه آموزش رشته‌های جدید و مورد نیاز اقدام كنند. مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كردستان نیز در این باره گفت: اغلب بیكاران استان و متقاضیان كار فاقد مهارت هستند و از این رو برای ایجاد اشتغال این افراد با مشكل جدی مواجه هستیم. رامین اسدی، با اشاره به اینكه سیستم اداری كشور دیگر جوابگوی جذب خیل عظیمی از متقاضیان كار نیست، افزود: متقاضیان شغل باید سطح دانش فنی و مهارت خود را بالا ببرند تا بتوانند در بازار كار جایی برای خود پیدا كنند. وی بر كارآفرین كردن دانشگاه‌ها تاكید كرد و گفت: دانشگاه‌ها در كنار تدریس دروس دانشگاهی باید مهارت و دانش فنی دانشجویان را نیز بالا ببرند.
وی منطبق نبودن نیازهای بازار كار و مهارت‌های كارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را از دلایل عمده بیكاری در كشور و به خصوص استان كردستان دانست و اظهار کرد: كارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها متاسفانه همزمان با فراگیری دانش تئوری، مهارت عملی را فرا نگرفته‌اند در نتیجه در ورود به بازار كار دچار مشكل می‌شوند. وی با اشاره به اینكه دوره‌های آموزشی خوبی از سوی اداره كل آموزش فنی و حرفه‌ای و سایر دستگاه‌های مرتبط در استان برگزار می‌شود، گفت: خوشبختانه سطح دانش فنی استان بالا رفته و جا دارد بیشتر از این ارتقا یابد.
وی هدف گذاری در بحث اشتغال را یكی از برنامه‌های دولت در این بخش دانست و گفت: بخشی از ایجاد اشتغال با استفاده از تسهیلات بانكی امكان‌پذیر است و بخشی نیز باید از طریق آموزش و ارتقای دانش فنی متقاضیان كار محقق شود. مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كردستان با اشاره به سهمیه 50 هزار و 200 نفری اشتغال در استان در سالجاری، گفت: تا پایان آبان ماه 36 هزار و 312 شغل در استان ایجاد و در سامانه رصد به ثبت رسیده است. مدیركل آموزش فنی و حرفه‌ای استان كردستان نیز با اشاره به نقش و اهمیت آموزش‌های مهارتی، گفت: آموزش‌های مهارتی به‌عنوان ابزار كلیدی و زیر ساختی، یكی از اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه است.
سید جمیل احمدی با اشاره به اینكه آن چیزی كه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دنبال می‌كند، ایجاد اشتغال پایدار است، افزود: آموزش‌های مهارتی، بستر را برای ورود به بازار كار برای جوانان مهیا می‌سازد و این آموزش‌ها موجب تربیت نیروی انسانی توانمند، ماهر و متخصص می‌شود.
وی به توانمندی‌ها و دستاوردهای مهارت‌آموزی اشاره كرد و گفت: مجهزترین و جدیدترین امكانات و تجهیزات مهارت‌آموزی مطابق با استانداردهای جهانی روز در كارگاه‌های مراكز آموزش فنی و حرفه‌ای كردستان در حال حاضر وجود دارد. مدیركل آموزش فنی و حرفه‌ای كردستان اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با ارتقای مهارت جوانان جویای كار و شاغلان به ویژه در بخش مشاغل پایه، در سطح بین‌المللی، در ایجاد اشتغال مولد و پایدار راهكار اساسی محسوب می‌شود. وی گفت: آموزش‌های مهارتی به‌عنوان ابزار كلیدی و زیرساختی و یكی از اصلی‌ترین مولفه‌های كاهش نرخ بیكاری و ایجاد اشتغال پایدار است. احمدی در ادامه با اشاره به اینكه بخش خصوصی بازوی توانمند بخش دولتی در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است، گفت: در بخش خصوصی آموزشگاه‌های آزاد این اداره كل در هشت ماه سالجاری یك میلیون و 266 هزار و 677نفر ساعت در 81 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای فعال استان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی را ارائه کرده است.
احمدی اظهار کرد: در شش ماه نخست سالجاری در دو بخش دولتی و خصوصی بیش از سه میلیون و 60 هزار و 270 نفر ساعت آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به علاقه‌مندان در سراسر استان ارائه شده است. وی تعداد رشته‌های آموزشی در دو بخش خصوصی و دولتی در استان را در مجموع حدود 150رشته عنوان كرد.
احمدی به میزان دوره‌ها و تعداد كارآموزان و رشته‌های آموزشی آموزش فنی و ‌حرفه‌ای استان اشاره كرد و افزود: در بخش آموزش در مراكز ثابت كه عموما آموزش‌های پایه‌ای و تخصصی است در سالجاری یك میلیون 495 هزار و 121 نفر ساعت آموزش ارائه شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 1462
بازدید کل : 71837
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket